شروع خوشبختی / از کارمندی تا سود‌های بزرگ در کسب و کار شخصی

کارمندی تا سودهای بزرگ

همواره به کودکان و نوجوانان گوشزد شده است که درس خواندن و داشتن مدرک تحصیلی خوب برای داشتن اینده شغلی بهتر لازم است. اما همواره این ذهنیت که داشتن مدرک تحصیلی خوب، شغل خوبی را برای شما به ارمغان می‌آورد ذهنیت درستی نیست. دور انداختن این باور غلط برای بسیاری از افراد سخت است چرا که از کودکی با این ذهنیت بزرگ شده‌اند. از این رو قصد داریم به مبحث کارمندی تا سودهای بزرگ در کسب و کار شخصی بپردازیم.

خوشبختانه، این باور امروزه کمرنگ‌تر شده است و با ظهور رسانه‌های اجتماعی و فروشگاه‌های خرده‌فروشی آنلاین، کسب‌وکارهای آنلاین بیشتری رشد کرده‌اند. افرادی که به دنبال ایجاد یک کسب و کار شخصی هستند خواندن و مطالعه مسیری را که کارآفرینان موفق دنبال کردند شاید استارت خوبی برای کار آنها باشد. به همین دلیل، در این مطلب از بابیروش قصد داریم تا شروع خوشبختی از کارمندی تا سودهای بزرگ در کسب و کار شخصی افراد کارآفرین را مورد بررسی قرار دهیم.

کارمندی تا سودهای بزرگ
کارمندی تا سودهای بزرگ

از جمله زنان کارآفرین کشورمان که در کسب و کار شخصی خودشان موفق بوده‌اند می‌توان به خانم تبسم لطیفی اشاره کرد. ایشان در سال 83 در کنکور کارشناسی مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف قبول شد. بعد از اتمام تحصیل در مقطع کارشناسی رشته مدیریت کسب و کار را برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد انتخاب کردند. خانم لطیفی بعد از دو سال کار کردن در بانک پاسارگاد احساس کرد که باید به کسب و کار شخصی خودش فکر کند.

ایده ایجاد سایت مامان پز، از اینجا شروع شد که روزی خانم لطیفی وقتی دید که یکی از همکلاسی‌هایش غذای خانگی خود را به دانشگاه آورده است تصمیم گرفت که به دوستش پیشنهاد بدهد که مادرش در ازای گرفتن مبلغی سهم غذای او را نیز بپزد و به دانشگاه بیاورد.

او قصد داشت که بین مادرانی که در خانه آشپزی می‌کنند و بین کارمندان، کارگران یا دانشجویانی که وقتی برای آشپزی کردن ندارند ارتباطی برقرار کند. به همین دلیل، خانم لطیفی ایده خود را با چند نفر از دوستان و اساتید خود در میان گذاشت و استقبال خوبی نیز از آن شد. و در نهایت با سعی و تلاش خانم تبسم لطیفی و هم تیمی‌های او منجر به ایجاد وب سایت مامان پز شد. درآمد این شرکت بر این اساس است که 30 درصد مبلغ هر غذا متعلق به سایت مامان پز و 70 درصد دیگر آن متعلق به آشپز است. در حال حاضر مامان پز با 400 آشپز، همکاری می‌کند و روزانه بیش از 3000 سفارش غذا دارد که اکثر مشتریان آن شرکت‌ها هستند.

کارآفرینان موفق مانند خانم تبسم لطیفی که شغل کارمندی خود را رها کردند و کسب و کار شخصی خودشان را راه اندازی کردند کم نیستند و قصد ما تنها ایجاد یک مثال ملموس در این زمینه بود. اما شاید برای شما این سؤال مطرح شده باشد که چرا افرادی شغل کارمندی را با همه امنیت و نظم و آرامش فکری را که دارد رها می‌کنند و به فکر راه‌اندازی کسب و کار شخصی خودشان می‌افتند. اگر در فکر شروع خوشبختی از کارمندی تا سودهای بزرگ در گسب و کار شخصی خود هستید بهتر است با ادامه این مقاله با ما همراه باشید. در ادامه ما به بررسی شباهت‌ها و تفاوت‌های شغل کارمندی و کارآفرینی می‌پردازیم تا بتوانید محکم‌تر در زمینه ترک شغل کارمندی خود و ایجاد یک کسب و کار شخصی خود گام بردارید.

 

کارمند کیست؟

کارمند شخصی است که در ازای خدماتی که برای شرکت انجام می‌دهد حقوق و مزایا دریافت می‌کند.

کارآفرین کیست؟

کارآفرین شخصی است که با تحمل ریسک و بهره مندی از سود و پاداش بیشتر، کسب و کار جدیدی را شروع می‌کند. یک کارآفرین همواره برای حفظ روان و سلامت سازمان باید ریسک‌ها را مدیریت کند.

 

شباهت و تفاوت بین کارمندی و کارآفرینی

از جمله شباهت‌های بین کارمندی و کارآفرینی این است که هر دو برای مؤفقیت سازمان در تلاش هستند. هر دو در جهت مدیریت مشتریان حرکت می‌کنند و برآورده کردن انتظارات مشتریان و جلب رضایت آنها در اولویت کارهای آنها است. اما تفاوت بین کارمند و کارآفرین عبارتند از:

تعریف: کارمند شخصی است که باید وظایف خاصی را برای شرکت انجام بدهد. اما کارآفرین فردی است که ریسک‌ها را مدیریت می‌کند.

حقوق: کارمند برای هر ماه حقوق ثابتی را دریافت می‌کند. اما کارآفرین دارای حقوق ثابتی نیست.

نقش: کارکنان باید دستورالعمل‌ها را دنبال کنند، در حالی که کارآفرین دستورالعمل و خواسته‌ها را صادر می‌کند.

مسئولیت: کارمندان مسئول تصمیمات شرکت نیستند، در حالی که کارآفرین مسئول تصمیمات شرکت است. کارآفرینان برای خودشان کار می‌کنند و برای طراحی برنامه کاری خود آزادی عمل دارند. در حالی کارمندان باید براساس برنامه زمانی و کاری که کارفرماها ارائه می‌دهند در شرکت حضور داشته و کارها را انجام بدهند.

امنیت شغلی: یک کارمند ممکن است امنیت شغلی بیشتری نسبت به یک کارآفرین داشته باشد. کارمندان از برنامه کاری و درآمد مشخصی برخوردار هستند. در حالی که کارآفرینان باید کسب و کار خودشان را طراحی و مدیریت کنند و رفتار مشتریان بر ثبات کسب و کار آنها بسیار تأثیرگذار است.

بازنشستگی: کارمندان دارای محدودیت سنی خاصی برای بازنشستگی هستند در حالی که کارآفرینان دارای محدودیت سنی برای خروج از شرکت خود نیستند.

کارمندی تا سودهای بزرگ

 

نتیجه‌گیری

آینده را با قطعیت نمی‌توان پیش بینی کرد. اما برای ایجاد موقعیت بهتر در کسب و کار شخصی نیاز به کار سخت، فداکاری و آینده نگری است. در کنار فضای آرام کاری که ممکن است یک کارمند داشته باشد اما یک کارآفرین باید فردی ریسک پذیر باشد و بتواند در شرایط سخت آرام بماند، قدرت رهبری و اعتماد بنفس بالا و همچنین قدرت تحلیل سناریوهای حال و آینده را  داشته باشد در این صورت است که چنین فردی می‌تواند به عنوان یک کارآفرین فعالیت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *